Sposób na działania biznesowe – sklep internetowy

Przestrzeń internetowa rozwija się na terenie Rzeczpospolitej w dynamicznym tempie. Pojawiają się kolejne strony także butiki online. Jeszcze do niedawna nie wyróżniający się polski konsument wrogo podchodził do okazji kupowania via Internet. Dziś jest jednak inaczej. Czy zatem prowadzenie swojego sklepu online okaże się doskonałym sposobem na tworzenie biznesu?
Atmosfera w branży

Raport eCommerce Poland 2013 opracowany przez firmę Dotcom River wskazuje, iż krajowa sieć dystrybucji internetowego rozbudowuje się w ekspresowym tempie. Raport przedstawia najświeższe mody na rynku i sytuację finansową butików i internetowych w Polsce. Już od kilku lat opowiada się o rozkwicie branży internetowego, który rośnie o blisko 2030 proc. co roku. Aktualnie jego wartość wyliczona została na 26 mld PLN. Co dziennie w Polsce powstaje od kilku do nawet kilkudziesięciu sklepów online. Wynik badań firmy Deloitte pt. „A wave of digital change. Trends and digital Einnowation 2013” udowodnił, że w Polsce działało w dwa tysiące trzynastym roku blisko piętnaście tysięcy. sklepów internetowych.

Konkurencja w branży jest duża, ale posiadając wiedzę, jak uruchomić sklep oraz jak go prowadzić via Internet, ma się możliwość zapracować na sukces. bez wątpienia większość nowo powstających e-sklepów via Internet nie przetrwa jednego roku działalności. Przyczyną tego stanu rzeczy jest to, że właściciele sklepów internetowych uważają posiadany biznes jako doskonały. Nie zajmują się nim w taki sposób, jak powinni, stąd więc nie są w stanie przyciągnąć do niego kupujących i wypozycjonować go w sektorze własnej działalności.

Tymczasem, warto sobie uświadomić już na etapie opracowywania strategii biznesu internetowego, że sklep internetowy nie powinien być hobbystyczną witryną internetową. Trzeba się zająć całościowo i poświęcać mu wiele czasu. Zarządzając nim jedynie po godzinach pracy etatowej pewnie biznes natychmiast okaże się nierentowny. Trzeba także przygotować się na to, iż platforma sprzedażowa online nie wygeneruje zysków w szybkim czasie.
Jak powinno się zacząć?

Jeśli szukamy pomysłu na wykonywanie działań biznesowych dodatkowo okaże się, że chcemy prowadzić sklep online powinniśmy mieć świadomość, w jakiej branży będzie on działać. W takiej sytuacji będzie też można wykonać całościową analizę sektora, przeanalizować siłę i skalę oddziaływania konkurencji, pomyśleć nad silnymi oraz słabymi stronami butiku oraz możliwościami i zagrożeniami, które występują w branży. Analiza SWOT czyli możliwości oraz zagrożeń, mocnych i słabych stron, da odpowiedź na pytanie, którą strategię działalności przyjąć, aby maksymalizować posiadane szanse rynkowe i wzmacniać dobre strony działalności gospodarczych.

Tylko wniosek, iż będziemy dystrybuować w naszym esklepie rowery, preparaty kosmetyczne albo sprzęt RTV nie jest wystarczające dla uruchomienia świetnie prosperującego sklepu, z doskonałymi szansami zysku.

Asortyment dystrybuowany w shopie powinien zainteresować przyszłych konsumentów. Dobry asortyment, którego specyfikacja będzie adekwatna do ceny, stanie się super atutem nowo otwieranego sklepu internetowego. Mamy okazje dystrybuować nawet porównywalny produkt, co inni w sektorze, lecz jeśli będziemy w stanie zaoferować korzystniejszą cenę, profesjonalnie go opiszemy dodatkowo w niestandardowy sposób pokażemy, mamy możliwość zdobyć partnerów biznesowych. Zaletą sklepu może stać się niezbyt kosztowna lub gratisowa wysyłka. Kupującym zależy także oraz na tym, by dystrybuowane produkty dostać w jak najszybszym czasie. Powiadamiając nabywców o każdym etapie aranżowania przesyłki – przyjęciu zamówienia, zapakowaniu paczki, nadaniu paczki itp., pozyskujemy ich lojalność oraz zainteresowanie. Im doskonalszą jakość obsługi klienta będziemy mogli zagwarantować, tym w szybszym tempie pozyskamy stałych kupujących. Kontakt z potencjalnym kupującym powinien być ekspresowy i merytoryczny, tworzący zaufanie. Musimy gwarantować klientom odpowiedzi na nurtujące pytania, w sposób zrozumiały także nie budzący wątpliwości. Nie powinno się przy okazji zapominać o obsłudze posprzedażowej kupujący – serwisie oraz gwarancji.
Oprogramowanie sklepu oraz rejestracja działalności

E-sklep musi posiadać innowacyjną, ale w miarę nieskomplikowaną grafikę, której kluczową osią będą przejrzyste karty produktów. Musi być wyposażony w łatwą w obsłudze nawigację, wyszukiwarkę i prosty i funkcjonalny formularz kontaktowy lub chat w czasie rzeczywistym z konsultantem sprzedaży. Oprogramowanie sklepu internetowego trzeba powierzyć profesjonalnej agencji, również i wówczas, aby nabywamy gotowy system sklepowy albo korzystamy z oprogramowania open source, które jednak i tak musi zostać dopasowane do wymagań poszczególnych partnerów biznesowych.

Mając silnik sklepu online także jego szatę graficzną, mamy sposobność przystąpić do pozyskiwania dostawców artykułów, jakie będą dystrybuowane w sklepie. Powinno się zacząć pracę z hurtowniami lub bezpośrednio z wytwórcami, co pozwala na otrzymanie dobrej ceny na towary. Należy je wprowadzić do sklepu, przyporządkowując odpowiednim kategoriom także robiąc unikalne opisy, które w przyszłości pomogą w pozycjonowaniu platformy sprzedażowej pod odpowiednie frazy kluczowe.

Należy także zawrzeć umowy z operatorami pocztowymi, którzy będą dostarczać nasze przesyłki do partnerów handlowych. Kwestią biurokratyczną jest zarejestrowanie firmy w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej.
Pozycjonowanie oraz reklama sklepu

Rozplanowanie strategii marketingowej dla sklepu internetowego pomaga w jego skutecznej promocji. W pierwszej kolejności warto zadbać o wypozycjonowania www na wybrane frazy kluczowe w wyszukiwarce. Nie powinny słowa być nazbyt ogólne, np. perfumy, telewizory, lub ubranka dla dzieci, bo trudno je promować także uzyskać pożądane efekty w krótkim czasie. Korzystniej jest najpierw kolejności wypozycjonować frazy bardziej szczegółowe czy lokalne, jeśli mamy zamiar prowadzić działalność także w postaci tradycyjnej sprzedaży.

Kosztorys działań marketingowych powinny stanowić integralny element kosztów całego przedsięwzięcia biznesowego. Jeśli za pomocą działań marketingowych, zwłaszcza online, nie będziemy w stanie przyciągnąć do siebie kontrahentów, okażą się one bezskuteczne i sklep upadnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge